zondag 26 november 2006

Hamburgers en kleurentelevisie

Vandaag een bezoek gebracht aan de Trade Mart in Brussel. Voor mijn doen een eerder ongewone uitstap, zeker op zondag. De omgeving is nochtans op zijn hoogst eigen manier spectaculair. De architectuur is een typisch Belgische mix van oud (Heyselpaleis) over nostalgisch (het Atomium) naar modern (het businesscentrum). Ook het publiek weerspiegelt een eigen mix: toeristen, beursbezoekers zowel als wandelaars en zakenmensen krioelen er door elkaar.
Ik kan onze nationale negen bollen nooit zien zonder me het bezoek te herinneren dat ik ooit bracht aan de Expo’58. Ik was acht jaar en deed er een massa indrukken op maar heel speciaal is me van die paar bezoeken bijgebleven, de eerste beelden op kleurentelevisie en de smaak van de-hier toen totaal onbekende- hamburger.
Natuurlijk heb ik ook een paar foto’s gemaakt van ‘de bollen’: het is er rijtje schuiven en wachten op je beurt, maar toen ik er hier net naar zat te kijken vond ik ze nogal saai… welk standpunt je ook inneemt, het lijkt toch steeds of er een paar bollen vermist zijn. Het licht zat nochtans mooi zijlings en ze glommen als nieuw. Misschien is de realiteit ervan te zwak vergeleken bij de indruk die ik er in mijn verbeelding nog steeds van heb. Veel verrassender was het lijnenspel in de ramen van het fashion center. Het beeld van de bollen zit elders en beter opgeborgen.

Geen opmerkingen: